Blog

Accepteren: het is zoals het is

Er kan van alles spelen in je leven. Dingen van jezelf waar je moeite mee hebt en die je soms niet van jezelf kunt accepteren, situaties die je lastig vindt, mensen met wie je het niet zo goed kunt vinden, enzovoort.

Misschien vind je dat je er wat aan moet doen, en misschien wil je dat al zo lang. Of misschien denk je dat het allemaal wel meevalt of dat het zich vanzelf wel oplost. Of dat er ergere dingen zijn (die hoor ik ook vaak). Dat kan allemaal, maar ondertussen zit je er nog mee; je hebt er last van, je bent er misschien wel wat onrustig of gespannen door.

accepteren dat het zo is zoals het is …. 

Totdat je het voor nu accepteert. Zodra je kunt accepteren dat het is zoals het is, en dat het nog niet anders is – ook al zou je dat al willen -, hoef je er op dit moment niet meer mee worstelen of tegen te vechten. Of er steeds zo moe van te worden.

Ook al is accepteren niet dé oplossing, het kan voor nu wel helpen. Het haalt in ieder geval wel de lading er wat af: het geeft je alvast iets meer rust, ruimte en ontspanning. En juist omdat je het accepteert, kun je voor jezelf gaan uitzoeken of je het ermee blijft doen, of dat je het echt wilt aanpakken.

… is iets anders dan je erbij neerleggen en het zo laten

Je probleem accepteren hoeft dus niet te betekenen dat je er niets aan gaat doen.  Als je wel wilt veranderen, als je het wél wilt gaan oplossen, kun je alsnog iemand vragen je te helpen of een therapieconsult afspreken.

Ik kan je met verschillende mooie werkvormen begeleiden, en dan kiezen we in overleg wat het beste bij jou past. En je zult waarschijnlijk verrast zijn. Cliënten merken vaak op dat iets wat al langere tijd moeilijk en een groot probleem leek, toch vrij eenvoudig is op te lossen. Accepteren was wel eerst nodig om de stap te zetten.

Verwachtingen: probleem of zegen?

Verwachtingen. Ervanuit gaan dat een ander denkt zoals jij denkt. Bijna iedereen kent ’t wel. Denken dat een ander gaat doen wat jij in die situatie zou doen of wat jij nodig hebt. Voor jou ook herkenbaar? De volgende stap is meestal dat je erop gaat rekenen dat die ander niet alleen denkt zoals jijzelf, maar ook echt zo gaat dóen.

Daarmee heb je een verwachting over wat of hoe je partner, je collega, je buren enz. gaan doen. Vaak zonder er bij stil te staan, ga je ervanuit dat dat ook gaat gebeuren. Maar ja, het kan ook anders lopen: hij of zij denkt en doet toch anders dan jij, of niet weet wat voor jou belangrijk is. Als je dat kunt accepteren, is er niets aan de hand.

er is altijd een goede reden

Maar heel vaak is het toch moeilijk te accepteren. Bijvoorbeeld als jouw eigen reactie is: “Dat zou ik nooit zo doen!”, “Ik had verwacht dat hij juist …”, “Ze hield helemaal geen rekening met mij”, “Ik kan het ook nooit goed doen”. De emoties kunnen ook hoog oplopen, van je teleurgesteld en miskend voelen, boos worden en verwijten maken, tot een fikse ruzie.

Regelmatig hoor ik van cliënten over een opeenstapeling van teleurstellingen of over een conflict met iemand. En hoe vervelend dat ook is, vaak is het toch moeilijk om geen verwachtingen meer te hebben. En meestal vinden we tijdens de therapie wel een onderliggende reden waarom ze nog steeds aan bepaalde verwachtingen hebben vastgehouden.

de oplossing: je geeft de verwachting op

Hoewel het proces bij iedereen anders is en in therapie specifieke aandacht krijgt, is de oplossing vrij eenvoudig: je geeft de verwachting op. Het mooie is dat de pijn, het verdriet en de boosheid van alle keren dat de verwachting niet is uitgekomen, soms al vanaf de kindertijd, dan ook een plek kunnen krijgen. Bovendien zie ik vaak dat cliënten zich ook opgelucht en bevrijd voelen. En later hoor ik vaak dat het contact met anderen op dat vlak veel gemakkelijker gaat.

Heb jij last van je eigen verwachtingen en wil je er wat aan doen? Kijk dan naar de mogelijkheden om nu een stap naar verandering te zetten.

 

Het goede moment voor traumaverwerking

Een onverwerkt trauma zorgt vaak voor veel problemen in iemands leven. Traumaverwerking kan een prima manier zijn om dat te veranderen. Je vraagt je misschien af of een trauma te lang geleden is om er nu nog wat aan te doen. Of dat er misschien een moment is dat je te laat bent om de problemen die erdoor zijn ontstaan, aan te pakken.

Mijn ervaring is dat je op elk moment in je leven de problemen kunt aanpakken die ontstaan zijn door een traumatische ervaring. Het maakt echt niet uit of het een geboortetrauma is, een trauma in de jeugd, of een schokkende ervaring als volwassene. Hoe lang zo’n gebeurtenis ook geleden is, voor de therapie en het therapieresultaat maakt dat niet uit, ook niet als je bijvoorbeeld al wat ouder bent.

een trauma werkt door in allerlei situaties en keuzes die je maakt

Wel blijkt dat kinderen en volwassenen meer vastlopen in hun leven naarmate ze langer met de onverwerkte ervaring blijven lopen. De verandering in jezelf door een trauma neem je namelijk vanuit die ervaring mee in het dagelijkse leven. Vanaf dat moment werkt die ene ervaring (of meerdere) door in allerlei situaties en keuzes die je maakt. En dat is vaak een kettingreactie.

Ik gebruik wel ‘ns het volgende beeld: Door een bepaalde ervaring ben je van je eigen pad afgeraakt en als het ware een zijweg opgegaan. Vervolgens ga je verder op die zijweg. En gaandeweg raak je – soms bijna ongemerkt – steeds verder van je eigen pad verwijderd. Veel mensen herkennen dit, ze beseffen ‘zo ben ik niet echt’, of ‘zoals het nu gaat, past niet echt bij mij’.

het goede moment: je wilt je leven écht anders wilt

Hoe langer je een onverwerkt trauma hebt, hoe meer het je leven dus kan beïnvloeden. Maar dan nog kun je op elk moment kiezen voor traumaverwerking. Ervoor kiezen om de ongewenste, problematische doorwerking van die vroegere ervaring in je leven nu, te laten stoppen.
Het moment dat je die motivatie hebt, is een goed moment voor therapie.

Therapie is een feestje

Wie therapie hoort, denkt vaak meteen aan ‘zwaar’ en ‘moeilijk’. In therapie gaan, dat doe je niet zo maar, toch? Dat is wel de algemene opvatting. In therapie gaan is niet iets wat je gemakkelijk doet, blijkbaar. Kennen we het niet allemaal: “het valt nog wel mee”, “niet klagen maar dragen”, “anderen hebben het veel zwaarder”, “over een tijdje voel ik me vast beter”?

Maar het wordt anders als je op het punt bent gekomen dat het zo echt niet langer meer gaat, als er echt iets moet veranderen. Dan is zichtbaar geworden hoezeer het probleem je belemmert in diverse situaties of bij het doen van de dingen die je wilt. Als je echt door hebt hoezeer je bent vastgelopen, voel je je niet bepaald happy, heb je het moeilijk met jezelf of je leven, en het probleem voelt behoorlijk zwaar. Geen wonder dat therapie geassocieerd wordt met ‘zwaar’ en ‘moeilijk’.

Maar is dat wel echt zo? Kan het ook zo zijn dat het probleem waarmee je zit zwaar en moeilijk voor je is, juist omdat je het niet aanpakt?

blij dat er eindelijk iets gaat gebeuren

Na de intake hoor ik regelmatig van mijn cliënten dat ze blij zijn dat er eindelijk iets gaat gebeuren. Ik snap dat wel, en ik herken het ook van mezelf. Want als je er al zo lang mee hebt rondlopen, dan ben je blij dat het einde van je probleem in zicht is.

Met dat vertrouwen gaan we het therapieproces in, waarbij tijdens elke sessie een deel van het probleem wordt aangepakt en vaak ook wordt opgelost. Na afloop van een therapiesessie ga je meestal wat lichter en blijer naar huis. En na een aantal sessies blijkt dat er innerlijk flink is opgeruimd. Dat lucht op! Er is ruimte voor het nieuwe.

verder met je leven, om te groeien en te bloeien

Energieker, met nieuw enthousiasme en meer zelfvertrouwen ga je weer verder met je leven, om te groeien en te bloeien. Dat is het feestje! Voor jezelf.

Wil jij dingen in jouw leven anders? Dan is deze therapie misschien iets voor je. Zodat jij stappen zet om jezelf te versterken en ruimte te maken voor het nieuwe in je leven.

naar startpagina